In Laerte  's collection
Inbox by Enki Bilal - Illustration
2002 

Inbox

Illustration
2015
Pencil
Croquis installation Inbox
Boîte de  Venise

Description

Inbox, Bilal, dessin original crayonné sur calque (avec une Marie-Louise au format/gris choisi par l'artiste)

Comment

C'est un des 30 dessins préparatoires qui ont été regroupés dans le tirage de tête du catalogue (tiré à 30 exemplaires) de son exposition à Milan après sa superbe installation "Inbox" à Venise (autour de deux de ses tableaux dans une grande boite Noire).

Maître parmi les maîtres modernes, Bilal m'aura stupéfait par l'introduction de l'art moderne dans la bande-dessinée à mi chemin entre Bacon et Burroughs.

Ce dessin exposé à Milan m'a ouvert une lucarne sur son univers devenu inaccessible: gris béton, éléments grignotés par l'entropie, traits caractéristiques façon Nikopol/Jil...
Et aura été source d'une belle rencontre avec la fondatrice de la galerie Nuage, amie des plus grands maîtres (Pratt, Moebius...) et à l'origine de cette idée d'ouvrage et dessins par Bilal.

Publication

  • Inbox
  • Nuages
  • 06/2015
  • Page 2015

About Enki Bilal

Enki Bilal, the son of a Czech mother and a Bosnian father, spent the first nine years of his life in Belgrade, where the ghost of World War II still haunted everyday life. The Bilal family moved to Paris in 1961, where Enki Bilal was drawn to comics and cinema. He started at Pilote in 1972, making illustrations, covers and short stories. Three years later, Bilal met writer Pierre Christin, with whom he created several comics by combining comic strips with photos, including 'Légendes d'Aujourd'hui', 'La Croisière des Oubliés' and 'Partie de Chasse'. In 1980 he began his award-winning 'Nikopol-trilogy', including the books 'La Foire aux Immortels', 'La Femme Piège' and 'Froid Équateur'. Besides these comics activities, Enki Bilal started working in film, theater and opera. He created sets, costumes and posters for a theater play and worked on two feature films. Apart from these and other occupations, like photo retouching and glass painting, Bilal published 'Le Sommeil du Monstre', the first installment in his Hatzfeld tetralogy, in 1998. He published the last volume of this series about the the breakup of Yugoslavia from a future viewpoint, in 2007. Text (c) Lambiek

4 comments
To leave a comment on that piece, please log in
JD En accords total avec le commentaire, bon choix, très beau dessin
Oct 19, 2016, 8:30 AM
jfmal C'était vraiment la bonne occase d'acquérir du beau Bilal à prix doux... Bienvenue au club ;-)
Dec 10, 2015, 6:28 PM
BenD vraiment top
Dec 10, 2015, 10:32 AM
Eltanin Joli croquis! On reconnaît immédiatement la patte de Bilal.
Dec 7, 2015, 1:37 PM