In Boris  's collection
Bilal, Un sur Un, Dessous Fripons by Enki Bilal - Original art
1930 

Bilal, Un sur Un, Dessous Fripons

Original art
1989
Pencil
Crayon sur calque
12 x 10 cm (4.72 x 3.94 in.)
Version crayonné publiée dans "Un sur Un"
Version couleur publiée dans Dessous Fripons
Egalement publié dans Sapristi n°29

Description

Crayonné sur calque de Bilal daté 1989, publié dans la Catalogue 1/1 et dans Sapristi

Comment

Crayonné de l'illustration publiée dans "Dessous Fripons" (Editions Humanoïdes Associés, 1990); voir image additionnelle pour la version finale en couleur.
Ce crayonné a été publié en page de garde du tirage de tête de l'album "Un sur Un", catalogue de l'exposition itinérante du même nom, aux Editions Le Pythagore (1991). Le concept de cette exposition, comme du catalogue, était de représenter les originaux couleurs et les crayonnés des dessins d'Enki Bilal à leur exacte dimension (d'où le nom "Un sur Un").
Le crayonné ici présenté a également été publié dans le magazine "Sapristi" n°29 (1994).


Images additionnelles: la version couleur publiée dans Dessous Fripons, la version crayonné publiée dans le catalogue "Un sur Un", la couverture de Sapristi n°29.

Publication

  • Catalogue un/sur/un
  • Le Pythagore
  • 10/1991
  • Interior page

About Enki Bilal

Enki Bilal, the son of a Czech mother and a Bosnian father, spent the first nine years of his life in Belgrade, where the ghost of World War II still haunted everyday life. The Bilal family moved to Paris in 1961, where Enki Bilal was drawn to comics and cinema. He started at Pilote in 1972, making illustrations, covers and short stories. Three years later, Bilal met writer Pierre Christin, with whom he created several comics by combining comic strips with photos, including 'Légendes d'Aujourd'hui', 'La Croisière des Oubliés' and 'Partie de Chasse'. In 1980 he began his award-winning 'Nikopol-trilogy', including the books 'La Foire aux Immortels', 'La Femme Piège' and 'Froid Équateur'. Besides these comics activities, Enki Bilal started working in film, theater and opera. He created sets, costumes and posters for a theater play and worked on two feature films. Apart from these and other occupations, like photo retouching and glass painting, Bilal published 'Le Sommeil du Monstre', the first installment in his Hatzfeld tetralogy, in 1998. He published the last volume of this series about the the breakup of Yugoslavia from a future viewpoint, in 2007. Text (c) Lambiek

To leave a comment on that piece, please log in